Borrelia hos hunde

På vores dyrehospital i Nykøbing Falster har vi dagligt kunder med loppe-/flåt problemer. Mødet med flåterne kan have alvorlige konsekvenser for vores hunde og katte, idet helt op mod halvdelen af flåterne er bærere af borrelia-bakterien, som kan føre til sygdommen borreliose. En anden hyppig flåtbåren sygdom hos hunde er anaplasmose. Borreliose ser vi jævnligt på vores dyrehospital i Nykøbing Falster, og er en af de hyppigste flåtbårne infektioner i Danmark.

Symptomer på borrelia

Borrelia hos hunde kan blandt andet forårsage feber, ledbetændelser, haltheder, træthed og muskelsmerter. I værste tilfælde kan hunde med borrelia få kroniske problemer med hjerte, lever og nyrer. Borrelia-bakterien spredes via rådyr, mus, pindsvin og fugle, som alle er i en tæt bestand på Lolland-/Falster. Borrelia-smitten overføres fra flåt til hund via flåtens spyt, når den suger blod fra hunden. Antallet af borreliose-tilfælde på vores dyrehospital i Nykøbing Falster er stigende.

Flåtsæsonen varer fra frosten stopper til vi atter får frostvejr. Især det varme sommervejr, der lokker både mennesker og hunde i skovene omkring Nykøbing Falster, giver flåterne optimale betingelser.

Vaccinering

På Guldborgsund Dyrehospital benytter vi vaccinen Trilyme. Denne vaccine beskytter hunden mod led-betændelser og andre sygdomme hos hunde foråsaget af borrelia. Hunden er beskyttet mod de tre hyppigst forekommende europæiske borrelia-typer (Borrelia burgdorferi sensu stricto, Borrelia afzelii og Borrelia garinii). Disse tre borrelia-typer har vist sig at være blevet associeret med klinisk borreliose hos hunde.

Trilyme er en inaktiveret vaccine, der får hunden til at danne antistoffer, som blokerer overfladeproteinerne på borrelia-bakterien. Når flåten suger blod fra hunden, forhindrer blokeringen, at bakterien kan vandre fra flåtens tarm til spytkirtlerne og herfra videre til hunden. Vaccinen skal indledningsvis gives 2 gange med 3 ugers mellemrum, og derefter én gang årligt.

Alene i 2016 har vi haft 37 tilfælde af borrelia/anaplasma hos hunde på vores dyrehospital i Nykøbing Falster. Vi har således udviklet stor ekspertise i behandling af anaplasma og borrelia hos hunde og katte.

Kontakt Guldborgsund Dyrehospital for mere info – tlf.: 54435443