Borrelia

På vores dyrehospital i Nykøbing Falster har vi dagligt kunder med loppe-/flåt problemer. Mødet med flåterne kan have alvorlige konsekvenser for vores hunde og katte, idet helt op mod halvdelen af flåterne er bærere af borrelia-bakterien, som kan føre til sygdommen borreliose. En anden hyppig flåtbåren sygdom hos hunde er anaplasmose. Borreliose ser vi jævnligt på vores dyrehospital i Nykøbing Falster, og er en af de hyppigste flåtbårne infektioner i Danmark.

Borrelia hos hunde kan blandt andet forårsage feber, ledbetændelser, haltheder, træthed og muskelsmerter. I værste tilfælde kan hunde med borrelia få kroniske problemer med hjerte, lever og nyrer. Borrelia-bakterien spredes via rådyr, mus, pindsvin og fugle, som alle er i en tæt bestand på Lolland-/Falster. Borrelia-smitten overføres fra flåt til hund via flåtens spyt, når den suger blod fra hunden. Antallet af borreliose-tilfælde på vores dyrehospital i Nykøbing Falster er stigende.

Flåtsæsonen varer fra frosten stopper til vi atter får frostvejr. Især det varme sommervejr, der lokker både mennesker og hunde i skovene omkring Nykøbing Falster, giver flåterne optimale betingelser.

Labradorubaggrundl

Vaccinering
På vores Guldborgsund Dyrehospital benytter vi vaccinen Trilyme. Denne vaccine beskytter hunden mod led-betændelser og andre sygdomme hos hunde foråsaget af borrelia. Hunden er beskyttet mod de tre hyppigst forekommende europæiske borrelia-typer (Borrelia burgdorferi sensu stricto, Borrelia afzelii og Borrelia garinii). Disse tre borrelia-typer har vist sig at være blevet associeret med klinisk borreliose hos hunde.

Trilyme er en inaktiveret vaccine, der får hunden til at danne antistoffer, som blokerer overfladeproteinerne på borrelia-bakterien. Når flåten suger blod fra hunden, forhindrer blokeringen, at bakterien kan vandre fra flåtens tarm til spytkirtlerne og herfra videre til hunden. Vaccinen skal indledningsvis gives 2 gange med 3 ugers mellemrum, og derefter én gang årligt.

Alene i 2016 har vi haft 37 tilfælde af borrelia/anaplasma hos hunde på vores dyrehospital i Nykøbing Falster. Vi har således udviklet stor ekspertise i behandling af anaplasma og borrelia hos hunde og katte.

Kontakt Guldborgsund Dyrehospital for mere info – tlf.: 54435443

Modtag invitationer, særlige tilbud og gode råd.

Der sker meget på Guldborgsund Dyrehospital. Tilmeld dig vores nyhedsmail her, og modtag bl.a. vores særlige tilbud, før alle andre.

Du er nu tilmeldt Guldborgsund Dyrehospitals nyhedsmails.