Hofteledsdysplasi hos hunde

Hofteledsdysplasi (HD) er en vækstforstyrrelse, som gør, at lårbenshoved og hofteskål ikke længere passer sammen. Lidelsen ses relativt ofte hos store, hurtigtvoksende hunderacer, f.eks. Labrador, schæfer og rottweiler, men kan forekomme hos alle hunderacer og faktisk også hos katte.

Lidelsen skyldes en kombination af flere forskellige faktorer; genetik, miljø, hurtig vækst, for voldsom motionering af hvalpen og forkert fodring.
Det er meget forskelligt, hvordan HD udmønter sig. Nogle hunde er meget smerteplagede og halte, hvorimod andre ikke viser særlige symptomer.

Sådan ses hofteledsdysplasi
Et klassisk billede er dog halthed på bagbenene, vrikkende eller springende gang og “hjulbenethed”, fordi hunden prøver at aflaste. Muskulaturen på bagparten kan blive svag og indsunken, mens muskulaturen på fortparten pga øget pres tit er overudviklet. Hunden kan have besvær med at rejse sig, gå på trapper, springe og derfor have mindre lyst til vilde lege og motion. Hos unge hunde kan en sådan halthed opstå meget akut, og hunden kan være meget smertepåvirket, mens den hos ældre hunde kan komme mere snigende. En endelig diagnose kan udelukkende stilles ved røntgen. Et sådan røntgenbillede kræver som regel en narkose, idet hunden skal ligge meget præcist, og der skal trækkes i bagbenene. På røntgenbilledet ses hos hunde med HD et affladiget lårbenshoved, der passer dårligt sammen med hofteskålen. Ofte ses også slidgigtforandringer i hofteleddet.

Hvordan behandles det?
Hunde med HD kan have stor glæde af kosttilskud indeholdende f.eks. Glucosamin. Disse produkter stabilierer funktionen af syge led. Desuden kan man lindre smerter med forskelligt smertestillende medicin. Det er også muligt at lægge guldakupunkturindlæg ind omkring de syge led på hunde med HD. Endelig er det muligt at operere hunde med hofteledsdysplasi, fuldstændig som man opererer mennesker med dårlige hofter.
Dansk Kennelklub har lavet avlsprogrammer, hvor racer med erkendt HD screenes inden de tages i brug i avlen.