Vaccination af kat

Hvorfor vaccinere din kat?
Man bør vaccinere sin kat hvis man vil forebygge virusinfektioner. Som ejer vælger man at lade sin kat vaccinere, fordi man ønsker at beskytte den mod visse sygdomme. Ved at indgive en vaccine med svækket eller død virus stimulerer man kattens immunsystem til at danne antistoffer mod disse, således at immunforsvaret er forberedt, hvis det skulle møde den pågældende smitte. Virusinfektioner kan ikke behandles med antibiotika, så derfor er forebyggelse vigtig.

Vaccination giver katten den bedst mulige beskyttelse, hvis den udsættes virussygdom. En kraftig infektion eller et sygdomsudbrud med en ny virusstamme kan dog alligevel “bryde igennem” hos vaccinerede katte, men sygdomsforløbet er ikke kritisk og ender derfor ikke dødeligt.

Katte vaccineres traditionelt mod sygdomme forårsaget af 3 forskellige virus:

Kattesyge, også kaldet panleukopeni. En virus som typisk rammer katte under 1 år. Virus angriber tarmen. Katten er meget påvirket, har høj feber, opkast, diarré og flåd fra næse og øjne. Forløbet er kortvarigt og ender hos unge dyr ofte med døden.

Katteinfluenza er en samlebetegnelse for et sygdomsbillede, der forårsages af 2 forskellige virus : herpes og calici.
Herpes rammer også unge katte og giver akut nysen, flåd fra næse og øjne og feber. Der kan ses sår på hornhinden og i munden. Katten vil være livslang bærer af virus. Calici er ligeledes en luftvejsinfektion, der starter med milde forkølelsessymptomer, men som, ligesom herpes, kan udvikle sig ret voldsomt med hoste, feber, flåd fra øjne og næse og sår på tungen.

Udover disse tre virus, kan man yderligere beskytte sin kat mod klamydia og leukæmi:

Klamydia skyldes en viruslignende organisme, der typisk giver øjenbetændelse.

Smitsom leukæmi er forårsaget af et virus, der sætter kattens eget immunsystem ud af spil.
Den viser sig ved blodmangel og utrivelighed og ender oftest dødeligt. Man kan ikke kurere katte med leukæmi.
Pga. de mange vilde katte på lolland-/falster har vores katte hernede stor smitterisiko.

Når du har et Pet Care Plan abonnement, er vaccinen inkluderet.